
Airbag terugroepactie

Airbag terugroepactie
Takata airbag terugroepactie Citroën C3 & DS 3
Citroën terugroepactie Airbags
Rij jij in een Citroën C3 (bouwjaar 2009–2017) of DS3 ( bouwjaar 2009–2019)? Dan kan het zijn dat jouw auto is uitgerust met een Takata-airbag die mogelijk onveilig is. In dat geval adviseert Citroën je om je auto niet meer te gebruiken. Check hieronder of jouw auto betrokken is en meld je direct aan voor vervanging.
Betreft deze actie jouw auto?
Voertuigen waarvoor deze terugroepactie geldt:
- Citroën DS3 (eerste generatie, bouwjaren 2009 t/m 2019)
- Citroën C3 (tweede generatie, bouwjaren 2009 t/m 2019)
Andere Citroën modellen, zoals de Citroën C3 Aircross en de Citroën C3 Picasso, vallen niet onder deze terugroepactie.


Wat Moet je doen?
- Check of jouw auto betrokken is
Vul het chassisnummer (VIN) in op de website van Citroën.
👉 Controleer jouw auto - Is jouw auto betrokken? Meld je aan voor vervanging
Via onderstaand formulier kun je je aanmelden. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op om een afspraak te plannen.
Belangrijk
Om alles snel en efficient te kunnen coördineren, vragen we je om geen telefonisch contact op te nemen over deze actie. Het aanmeldformulier is de enige manier om je aan te melden voor deze actie. Dank voor je begrip!
Aanmelden terugroepactie Takata airbag
Veelgestelde vragen
Ik heb geen brief gehad. Hoe weet ik of mijn auto erbij hoort?
Alle auto’s die in aanmerking komen voor de terugroepactie ontvangen vanaf 24 juni 2025 een brief van de importeur met daarin de verdere procedure. Geen post ontvangen? Controleer via het chassisnummer op de website van Citroën of jouw auto onder de terugroepactie valt.
Op welke modellen is de terugroepactie van toepassing?
De betrokken auto’s zijn uitsluitend Citroën C3- en DS3-voertuigen die zijn geproduceerd tussen 2009 en 2019. Het betreft specifiek de tweede generatie van de C3 en de eerste generatie van de DS3.
Kan ik direct een afspraak maken voor de terugroepactie?
We begrijpen dat je graag snel geholpen wilt worden en doen ons uiterste best om dit zo spoedig mogelijk te realiseren. Naast het grote aantal meldingen zijn we echter ook afhankelijk van de levering van nieuwe airbags. Helaas constateren we dat de levering van airbags moeizaam op gang komt, hierdoor is het maken van een planning op dit moment niet mogelijk.
Zodra de benodigde onderdelen beschikbaar zijn bij de vestiging van jouw keuze, nemen wij contact met je op om een afspraak in te plannen. Tot die tijd vragen we om je geduld en begrip.
Wij vragen je vriendelijk om tussentijds geen (telefonisch) contact met ons op te nemen, zodat onze servicemedewerkers hun beschikbare tijd kunnen richten op de coördinatie van deze terugroepactie.
Is het gevaarlijk om met mijn auto te rijden?
De importeur benadrukt dat de momenteel gemonteerde airbag niet spontaan zal ontploffen. De airbag werkt zoals bedoeld en wordt alleen geactiveerd bij een flinke aanrijding. Wereldwijd zijn er enkele gevallen bekend waarbij is gebleken dat er bij activatie van de airbag deeltjes kunnen vrijkomen, die letsel kunnen veroorzaken bij de bestuurder of passagier.
Uit onderzoek blijkt dat dit probleem met Takata-airbags zich in Europa met name kunnen voordoen in Zuid-Europese landen. Factoren als de leeftijd van het voertuig en langdurige blootstelling aan een warm en vochtig klimaat spelen hierbij een belangrijke rol. Dit heeft geleid tot een omvangrijke “stop-drive”-campagne in Zuid-Europa, waarbij maar liefst 30 automerken (o.a. Mercedes, Toyota, Audi, BMW, Volkswagen) betrokken zijn die ook zijn voorzien van Takata-airbags.
Wij willen benadrukken dat het blijven rijden met je auto volledig op eigen risico is. Wij waarderen dat onze fabrikant Stellantis de mogelijke risico’s uiterst serieus neemt en op basis daarvan het dringende advies heeft gegeven om het voertuig niet meer te gebruiken.
Waarom kan ik niet direct terecht voor een terugroepactie?
We begrijpen dat je graag snel geholpen wilt worden en doen ons uiterste best om dit zo spoedig mogelijk te realiseren. Naast het grote aantal meldingen zijn we echter ook afhankelijk van de levering van nieuwe airbags. Helaas constateren we dat de levering van airbags moeizaam op gang komt, hierdoor is het maken van een planning op dit moment niet mogelijk.
Zodra de benodigde onderdelen beschikbaar zijn bij de vestiging van jouw keuze, nemen wij contact met je op om een afspraak in te plannen. Tot die tijd vragen we om je geduld en begrip.
Wat is een Takata airbag?
Takata was een Japanse fabrikant van onder andere airbags. Deze airbags zijn niet alleen in modellen van Citroën gemonteerd, maar ook in voertuigen van tal van andere fabrikanten, waaronder General Motors, Mercedes-Benz, Honda, Volkswagen, Nissan en Ford. Door aanhoudende problemen met de airbags is Takata uiteindelijk failliet gegaan. Hierdoor worden er geen airbags meer van deze fabrikant geproduceerd of geleverd.
Wat kost het vervangen?
De vervanging is gratis.
Hoe lang duurt het vervangen van de airbags?
De geschatte werkplaatstijd voor het vervangen van de bestuurders- en passagiersairbag bedraagt ongeveer anderhalf uur.
Kan ik vervangend vervoer krijgen?
Vanwege de omvang van de terugroepactie is er momenteel een tekort aan beschikbare vervangende voertuigen. Wanneer je wordt opgeroepen voor de reparatie, zal er – in zeer beperkte mate – vervangend vervoer beschikbaar zijn voor de duur van de werkzaamheden.
Waarom neemt het tijd in beslag voordat de terugroepactie is voltooid?
Aangezien deze terugroepactie van Takata meerdere autofabrikanten wereldwijd treft, is de vraag naar onderdelen buitengewoon groot. In totaal moeten wereldwijd ongeveer 100 miljoen airbags worden vervangen.
Kan de terugroepactie ook bij een andere garage worden uitgevoerd?
Ja, je de terugroepactie kan bij iedere Citroën Erkend Reparateur worden uitgevoerd, kijk op https://www.citroen.nl/handige-links/dealer.html voor alle vestigingen in Nederland.
Het antwoord op mijn vraag ontbreekt, wat nu?
Voor inhoudelijke vragen over de terugroepactie kun je van maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 18.00 uur contact opnemen met:
– Klantenservice Citroën Nederland Telefoonnummer: 0800-2487636
– Klantenservice DS Automobiles Nederland Telefoonnummer: 0800-1955